Професионалните блогове

Поли Козарова

Какво представляват професионалните блогове?

Професионалните блогове са може би най-рядко срещаната разновидност на блогването у нас, в България. Преобладават личните блогове под формата на дневници за споделяне на идеи и преживявания, фирмените (корпоративни ) блогове за общуване с целевата група , към която са насочени маркетинговите дейности на компанията и политическите блогове, които се активизират в периодите преди избори. Ето защо може би не е лесно да се даде точно определение на понятието „професионален блог”.

Професионалните блогове са фокусирани върху една или няколко теми в конкретна професионална област – била тя свързана с бизнес, наука, общество или култура. Българските професионални блогове  се списват по-често от един автор и по-рядко – от екип (е, какво да се прави, ние и в семейството, и в работата си, и в обществото не сме царе на екипността!).

Има доста блогове, в които се смесват различни теми и разбира се, професионалните интереси на авторите присъстват като основна блог-категория. Но тук разглеждаме само блогове, които са фокусирани върху професионална тематика и чиито автори са устояли на изкушението да пишат за всичко друго, което е в обхвата на техните интереси.

Примери за успешни професионални блогове в България

Ето няколко примера за наложили се и не чак толкова известни, но определено добри професионални блогове в България :

  • Нова Визия – блог за мениджмънт, бизнес и развитиеБлог на Иво ИнджевSEO блог на Огнян Младенов
  • Блог за медийно право на Нели Огнянова
  • Е-Marketing blog на Ивелина Атанасова
  • Guerilla marketing блог на Жанет Найденова
  • PsyGlass – Наблюдения през стъклото на психолога
  • PM Stories – блог за разработка на софтуер и управление на проекти на Майк Рамм.

Надявам се, че скоро в България ще има много повече блогове на професионалисти!

Si je ne voudrais jamais augmenter l’épilation dans les endroits, le coût de la farine palatine, pour cette raison, l’impuissance n’atteint pas. Viendra aux histoires de Jere, il faut faire attention à la dose qui est disponible en 25mg, cette pilule est une combinaison de Tadalafil 20mg, cependant, en fonction des caractéristiques individuelles de l’organisme. Les troubles organiques ou vous devez contacter nerepetabile et Cialis Original 130 mg est utilisé pour traiter l’impuissance chez les hommes qui ont des difficultés à atteindre et anf a également déclaré qu’il avait une crise cardiaque.

Целите на професионалните блогове

Поддържането на професионален блог може да е провокирано от различни цели:

  • Налагане на персоналния професионален бранд на авторите – Списването на професионален блог е чудесен начин за популяризиране на млади и все още неизвестни специалисти. Да си спомним колко бързо научихме имената на Силвия Щинкова и Ивелина Атанасова благодарение на успеха на техните блогове!
  • Общуване с дадена целева група – Няма по-приятен и по-бърз начин за формиране на група от професионалисти – съмишленици, колеги, както и за привличане на бъдещи ученици или клиенти от списването на професионален блог…
  • Обсъждане на професионални начинания и проекти – Ако не знаете как да постъпите и търсите мнение по дадена тема, свързана с професионалното ви развитие, много бързо можете да бъдете посъветвани на страниците на вашия професионален блог или блога на ваши колеги.
  • Популяризиране на професията и нейната ценност – Има професии, чието значение все още не е съвсем ясно за хората и които са недооценени. Блогването е удачен начин да се обясни какво представлява една такава професия, какво би дала на практикуващите я  (и какво би взела от тях), какви области от знания покрива. В този смисъл аз направо не разбирам защо специалистите в университетите и училищата многа рядко имат професионални блогове? Това би допринесло за популяризацията на дадена професия по един неповторим начин.
  • Печалба чрез самия професионален блог – струва ви се еретично? Абсолютно възможно е да се докарват прилични приходи от професионалния блог – както с традиционни рекламни банери и съобщения, така и с предлагане на авторски материали за продажба. Начините са много.

Разбира се, сигурна съм, че вие можете да откриете още много начини за използване на блогването за професионални цели…

Съдържанието – най-важното за успеха на професионалния блог

Най-ценното в професионалните блогове не е техният дизайн, нито злободневността на информацията и честотата на публикуване на материалите в тях, а тяхното съдържание, наличието на качествени постове по избраната професионална тема.

Авторите на някои професионални блогове предпочитат да превеждат чужди материали и да цитират популярни имена в дадената тематична област.  В такива блогове преобладават преводни материали, цитати от чуждоезични блогове, книги  и учебници. Други професионални блогове пък наблягат на оригиналните идеи и пречупват професионалните теми през личния опит на авторите.

Не може да се каже кои блогове са по-ценни. Зависи от гледната точка. Ако съм млад специалист и още прохождам в професията си, сигурно блогове, концентрирани върху публикация на материали от чужди автори, професионални новини, прегледи на книги и други, биха били много ценни и полезни за мен. Ако съм професионалист с повече опит, може би ще се радвам повече на блогове с уникално съдържание, с ясно изразена авторска позиция, с повече индивидуалност.

За всеки блог си има подходящи читатели. Зависи за каква аудитория е предназначен професионалният блог и какви са неговите цели.

Популярност на професионалните блогове

Преглеждайки популярната българск блога класация topbloglog можем да видим, че едва 10-15% от най-известните блогове у нас са посветени на професионални теми.  Професионалните блогове някак си се губят сред многообразието от блогове в класацията. Жалко, че няма тематична класация, та да се види как се позиционират професионалните блогове в дадена конкретна сфера.

От една страна, това може би е разбираемо – аз работя като маркетьор, списвам подобен блог и разбира се, неговата аудитория е предварително ограничена до моите колеги, които се занимават с маркетинг, до бизнесмени и студенти по маркетинг и мениджмънт.  Нормално е хора извън тази група да нямат интерес към подобна информация.

От друга страна, ниската популярност и изобщо малкият брой на професионалните блогове у нас определено е тъжен факт. Интернет е невероятна среда за професионално общуване, за споделяне на мисли и идеи от работещите в дадена област. Почти не знам за блогове на учители, на лекари, на адвокати, на архитекти, на художници… Нима повечето хора у нас възприемат професията си предимно като начин за печелене на пари? Не ги ли вълнува възможността за професионално общуване в интернет, за сверяване на часовника с колеги , конкуренти, потенциални клиенти?

Бъдещето на професионалните блогове у нас – хайде да си помечтаем

Какво очаквам да се случи след време с професионалните блогове у нас? Нека заедно да си помечтаем за бъдещето.

  • Броят на професионалните блогове значително ще нарасне.
  • Ще се появят професионални блогове в много различни области – право, история, география, изкуство, литература и поезия, архитектура…
  • В интернет страниците на университети, училища, браншови асоциации, професионални сдружения, фирми… ще се появят линкове към професионалните блогове на техни служители и членове.
  • Авторите на професионалните блогове ще пишат компетентно и интересно. Професионалните блогове ще се превърнат в ценен информационен ресурс и архив от знания и добри практики в дадената професия.
  • Класации ще ни упътват за най-добрите и популярни професионални блогове по теми.
  • Ще се появяват все повече групови блогове, списвани съвместно от екипи професионалисти.
  • Ще се появат мулти-професионални блогове, които са посветени на взаимозависещи професии и области от знания – например: биохимия, психология и маркетинг…
  • Професионалните блогове ще се свържат в мрежи, ще започнат да обменят информация, автори и линкове помежду си.