Край на скучните статии

Димитър Николов

Определянето на кое съдържание е интересно и кое скучно не е лесна задача. По същия начин е трудно да кажем коя книга е въвличаща и коя безинтересна или кой филм си струва гледането. Нишата на блога, желанията и очакванията на посетителите определят изискванията за съдържанието.

Но ако се вгледаме във всички световно-изветни блогове от разнообразни ниши, ще забележим някои добре откроени прилики в статиите, от които всеки блогър може да направи своите изводи. В следващите няколко параграфа ще разгледаме точно тези начини на писане, които привличат и задържат читателското внимание.

За да определим как да не пишем скучни статии, нека първо разгледаме критериите за интересни статии:

Характеристики на атрактивното съдържание

Интересните статии са (на първо място) полезни. Полезността се изразява в различните начини на информиране на посетителя:

  • Забавление – посетителите го търсят за една хубава усмивка, без значение дали е забавна история, виц, видеоклип или музика.
  • Образователно съдържание – всеки има нужда от съвети онлайн. Как да изключа дразнещите съобщения в Windows Vista, къде да намеря добри приложения за писане на HTML и CSS за Mac OSX, дори как да сваря перфектното яйце.
  • Новини – още от петдесетте години на миналия век основната стратегия за създаване на успешна рекламна кампания е вмъкване на елемент за новост в рекламирания продукт. Правилото не се е променило, а същото се отнася за блоговете. Новините, особено с личното мнение на автора, са често интересни и се класират добре в социалните мрежи.
  • Мнения – нека не забравяме, че блоговете имат основната цел да изразяват мнението на техните създатели. Винаги има интерес към различните мнения, особено ако противоречат с това на мнозинството.

Както сами виждате, полезните статии предоставят нещо ново на читателя. Без значение дали са клипове, съвети, новини или дискусии, новостите винаги интригуват.

Интересните статии се различават от останалите. Съществуват огромен брой блогове, които предоставят наистина полезно съдържание на своите посетители, но почти нямат абонати и читатели, просто защото информацията в тях е достъпна на стотици други места.

Как се пишат уникални статии?

Първо, презентирайте информацията по възможно най-достъпен и лесен за разбиране начин. Всеки може да събере материали за квантовата физика от интернет и да я представи в статия. Но не всеки полага улисията да я напише по такъв разбираем начин, че дори Иван, който има бакалавърска степен и никога не е бил отличник в тази наука, да разбере какво всъщност означава квантовата физика.

Борбата в създаването на съдържание отдавна не е кой ще предостави повече информация. Вече всеки търси лесно усвоимото, което не изисква твърде много мисъл и концентрация. Колкото по-малко карате читателят да се замисля и затруднява, толкова по-добре сте свършили работата си като автор.

За целта използвайте лесни за разбиране думи, възможно най-малко сложни термини и чуждици в своите статии. Пишете кратки изречения и ги групирайте в кратки параграфи, всеки от които да разработва само една идея.

Развийте собствен стил на писане. Всеки истински автор се различава от другите със своя уникален стил. За да разберем в детайли какво изгражда стилът на писане, позволете ми да анализирам моя собствен.

Старая се да имитирам тон на естенствен и непринуден разговор, използвайки въпроси като подзаглавия „Как се пишат уникални статии?”. Създавам естествена последователност на действията с изрази като „нека разгледаме” или „позволете ми да” и прости въведителни думи като „но”, „по този начин” и „така”.

Тоест в моето писане правя опит да пресъздам разговор, който изгражда моя блогърски стил.

Друг елемент на стила ми е краткостта на изразяване. Рядко използвам дълги изречения и параграфи и премахвам излишните думи или фрази, които просто затрудняват разбирането на статиите.

С времето и вие ще изградите свой собствен стил на писане. Изискват се практика и постоянство, които всеки мотивиран блогър притежава.

Намерете успешната комбинация между информативно съдържание, което е лесно за разбиране и изразява вашия собствен стил. Това е началото на края на скучните статии.

На какво да обръщаме внимание?

Началото на статията ви е от огромно значение. Най-често то, комбинирано със заглавието, е определящо дали читателите ще прегледат останалата част от статията. Ще споделя с вас някои начини да „отворите” статия, които съм намерил за ефективни от собствен блогърски опит.

Задайте въпрос, който да интригува читателя. „Как бихте започнали статия, за да привлече достатъчно вниманието на посетителите?”, примерно. Но избягвайте въпроси, на които отговорът е ясно НЕ или ДА като „Наистина ли знаете как да пишете статии за уеб?”

Споделете интригуваща статистика, която да провокира въображението. Комбинирайте я с въпрос, когатое възможно. „Близо 900 000 блог поста се публикуват за едно денонощие според Technorati. Как бихте откроили вашите статии?”

Предоставете решение на често срещан проблем на посетителите. „Съобщенията за потвърдение на почти всяко действие в Windows Vista са наистина дразнещи. В тази статия ще разберете как да ги изключите, за да работите по-ефикасно и спокойно с добре познатата операционна система на Microsoft.”

Снимките правят статиите ви по-атрактивни. Не твърдя, че само едно изображение в началото на статията ще накара посетителите да прочетат всичко написано в нея. Но от личен опит мога със смелост да споделя, че добре подбраните снимки илюстрират достатъчно добре статиите и ги правят по-привлекателни от пръв поглед.

Аз предпочитам за моите блогове, особено за kreativen.com, да закупувам платена stock фотография. Инвестицията е точно $1 за всяко изображение, а възвращаемостта е в повишена четимост на статиите. Закупувам снимките от stockxpert.com, които препоръчвам силно на всеки желаещ.

Ако не желаете да плащате, винаги можете да използвате страхотната колекция от безплатни изображения на flickr.com и sxc.hu. Имайте предвид, че творбите са под Creative Commons лиценз и споменаването на името на фотографа е задължително, за да избегнете проблеми вбъдеще.

Когато търся във flickr.com, използвам един хитър начин да намеря наистина отличаващи се снимки, които почти всеки читател би харесал. Въвеждам ключовата дума за търсене, а при извеждане на резултатите в горния ляв ъгъл избирам сортиране по интерес, тоест Sort: Interesting. Пробвайте го, обещавам че няма да останете разочаровани при подбора на изображения.

Никога не публикувайте прибързани статии. Има световноизвестни блогове като smashingmagazine.com, които подбират информацията за една статия за около седмица. По този начин създават задълбочени, подробни и невероятно полезни постове, които са причината толкова много специализирани читатели да ги посещават и да се доверяват на това, което споделят.

Разбира се, не всеки има времето или желанието да пише съдържание със седмици. Дори аз не го правя. Но това не означава, че доброто планиране и подбиране на информацията няма да е в полза на блога ви и неговите посетители.