Пламен Петров
Един блог не е нищо повече от десетки или десетки хиляди публикации (статии, постинги), събрани на едно място. И best college essays всяка от тези публикации има свое уникално заглавие (а понякога и подзаглавие). До голяма степен популярността на вашия блог ще зависи от това колко четени ще бъдат текстовете в него. А това, от своя страна, зависи много от „сексапилността” на вашите заглавия. Колкото по-привлекателни са заглавията – толкова повече потребители ще се изкушат да прочетат и съдържанието, което стои зад тях.
Изброените по-долу „тайни”, всъщност са просто полезни съвети, които ще ви насочат и ще ви дадат идеи как да пишете по-интересни и по-ефектни заглавия. По-голямата част от тези съвети не са мои, а са препоръки от най-известните и най-популярни блогъри. Доста от тези „тайни” съм приложил с успех в собствената си практика като блогър и където е възможно, съм дал конкретни примери за това.
Не е задължително да използвате всички „тайни” (това рядко е и възможно), нито пък да приемате всеки един съвет наготово. Изберете само това, което отговаря на вашия личен стил на писане и на тематиката на вашия блог. (Не всяка „тайна” е приложима при всеки тип блог, а и по принцип универсалните съвети никога не са… универсални).
Ако сте от внимателните читатели, ще забележите, че някои от съветите си противоречат един с друг. Това не е нито случайно, нито пък е фатално – просто изберете един подход в дадена ситуация (който е най-добрият за вас и за вашия блог), а в съвсем друг момент бихте могли да приложите и коренно противоположния съвет.
И така – да започваме!
Учудващо е колко много блогъри пишат за заглавие първото, което им хрумне – без въобще да се замислят дали точно това заглавие е най-удачния избор, така че да привлече вниманието на повече потенциални читатели. Ако искате вашия блог да не бъде просто един от многото – не повтаряйте същата грешка! Обмисляйте внимателно заглавията на публикациите си и отделете време, за да генерирате най-маркетинговият вариант измежду няколкото възможни. Това автоматично ще ви постави в нова категория – тази на професионалните блогъри, чиито заглавия също са… професионални.
Блогирането е само един от многото начини да създавате авторско съдържание. Почти всяка една от тези „тайни” ще ви бъде полезна не само като блогър, но и като автор на всякакви други текстове и публикации (други сайтове, вестници, списания и т.н.).
Ако заглавието ви не е атрактивно – значи е скучно (или прекалено обикновено)и едва ли ще накара много хора да прочетат текста, за който се отнася.
Ако търсите по-предни позиции в търсачките по някоя ключова дума – никак не е лоша идея да я включите още в заглавието. Важно е и мястото, на което ще я поставите в самото заглавие. За тези и други подобни трикове ще прочетете повече в SEO секцията на тази книга.
Подзаглавието ви дава много нови възможности и свободата да изберете ефектно и предизвикващо любопитство заглавие, а в подзаглавието да дадете допълнителна насока за какво всъщност ще се разказва във вашата публикация. Независимо дали блогът ви е направен с WordPress или с някоя друга платформа, има повече от един начини да направите съдържанието му така, че всяка публикация да има не само заглавие, а и подзаглавие. (Отскоро в Blogatstvo.com използвам плъгина WP Subtitle и съм доста доволен от резултата).
Когато пишете съдържанието на вашата публикация, използвайте за „работно” заглавие някакво стандартно описание на това, за което всъщност искате да напишете – например „Защо Facebook обяви качена от мен снимка за порнографска”. След като сте готови с писането – прочетете текста си няколко пъти и през цялото време си мислете как да превърнете въпросното стандартно заглавие в нещо, което ще гъделичка любопитство на читателя и ще го заинтригува. Тъй като горният пример не е измислен, а е реален, в конкретния случай аз преработих първоначалното си заглавие в „За цензорите и техните сексапилни майки”. Надявам се, схващате намека…
Понякога не е достатъчно заглавието само да предизвиква любопитство. То може да бъде дори толкова ексцентрично, че направо да шокира. Преди време попаднах на един (български) сайт, който беше изцяло посветен на услугата да предлагат опечени на фурна прасета за вашето тържество или банкет. Бях толкова впечатлен от нестандартността на сайта, че когато тръгнах да пиша за него в блога си, избрах и нестандартно заглавие: „Печено прасе броди из Интернет”. Малко хора могат да устоят на такива заглавия…
Доказано е, че негативните заглавия продават не по-зле от позитивните. А понякога дори много по-добре. Ако пишете за нещо, което ви е ядосало, възмутило и предизвикало справедливия ви гняв – измислете му и подобаващо заглавие. Пример от моята практика: „Модератор – диагноза или обикновен фашизъм?!” много бързо стана една от най-четените (и най-коментираните) статии в Blogatstvo.com (въпреки жалките напъни на доста модератори да лишат подопечните си съфорумци от това удоволствие)…
Невинаги е абсолютно задължително да сте супер оригинални и неповторими. Много майстори на перото или клавиатурата вече са открили кои заглавия продават (и защо), а вие можете просто да се възползвате от наученото и да „преработите” вашето заглавие според същата матрица. Преди време Огнян Младенов написа много полезен материал в Oggin.net точно по този въпрос и в него са цитирани цели 54 такива „матрици” за ефективни заглавия (публикацията се нарича „Заглавия, които продават”).
Колкото по-креативни сте по отношението на играта на думи в заглавията ви – толкова самите заглавия ще бъдат по-остроумни и ще ви носят повече посещения и коментари. Думите могат да бъдат моделирани като пластелин или глина (с присъщата си скромност ще споделя, че точно така създадох новата дума „блоготвортиленост” – като обобщаващо понятие за „благотворителност чрез блогове” – а в блога си имам и рубрика „Преглед на пАчата”, която е почти като преглед на печата… но не съвсем). Нещо повече – понякога дори съдържанието на публикацията ви да не е много по-различно от много други подобни текстове, по-интересното заглавие ще ви гарантира много повече читатели. Тук също споделям личен опит – само за 4 месеца и половина, статията ми „Тайните на филма „Тайната” има над 6 000 прочита… въпреки, че съвсем не е единствената публикация относно това нашумяло филмово заглавие.
Виждали сте стотици заглавия, които използват по един или друг начин „заиграване” с популярни филмови герои, заглавия на книги и пр. А защо и вие да не постъпите по същия начин?! Стига да можете да го направите умело и да има връзка с написаното, разбира се. Току-що ми хрумна едно заглавие от този тип: „Ако зъболекарите бяха импресионисти”. Или „Защо Хари Потър никога не би прочел тази книга”. Вариантите са неизброими, а вместо Хари Потър може да използвате и Азис…
Този съвет включва не само куража да експериментирате със всеки един от предишните съвети или с комбинация от тях. Отнася се също и до смелостта ви като автор и дързостта ви като блогър. Не се притеснявайте да предизвикате някоя догма или популярно схващане за нещо и да изразите точно противоположното становище! Не е тайна, че да си скандален е доста печелившо, а каквото и да напишете – то никога няма да се хареса на всички и винаги ще има мрънкащи, критикуващи и недоволни.
Ако някой от всички досегашни съвети не отговаря на вашия собствен характер, морал или натюрел – не го прилагайте! Това че работи за едни, не значи задължително, че ще работи и за вас. Вашият блог е отражение на самите вас и колкото това отражение е по-истинско и по-малко изкривено – толкова повече верни читатели и приятели ще намерите докато го списвате. Хората не са глупави и рано или късно ще усетят ако пишете за неща, които не пречупвате през собственото си светоусещане – включително и по отношение на заглавията!
Това са моите 13 „тайни” за писане на привлекателни и „секси” заглавия. Със сигурност могат да бъдат добавени още много съвети и всичките ще бъдат полезни и работещи. (На сайта Blogopedia.bg ще намерите списък с още доста публикации по този въпрос, както и по други теми в тази книга).
Най-важното в това отношение е да не пишем заглавията на публикациите си просто така – а да подберем внимателно това, което ще ни превърне от начинаещи блогъри в професионалисти.
Такава е и целта на нашата Блогопедия.